Historie og fakta om skøyta
Frithjof II begynte sitt liv som losskøyte,
fortsatte som lystbåt, og er nå et "seilende museum".
Det historiske materialet er
hentet fra boka "Losskøyta Frithjof - hundre år med losing og
lystseilas", som ble utgitt ved skøytas 100 års jubileum i 1996.
Er du interessert i flere detaljer? Boka kan bestilles hos: Krohn Johansen
Forlag, Elveveien 21, 3262 LARVIK, tlf. 33 18 11 04. Prisen er kr. 100 for
medlemmer i Frithjofs Venner, kr. 160 for ikke-medlemmer. Eksp. gebyr og porto
kommer i tillegg.
Skøyta:
Frithjofs vitale mål er som følger: Lengde
12,75 m, bredde 4,6 m, dybde 2,1 m, høyde ca. 15 m uten toppseil, ca. 17 m med
toppseil, seilareal 128 kvm på én mast, brt. 20,5,
våtvekt
ca. 23 tonn. Bygget i eik på doble furuspant, innvendig ballast ca. 6 tonn bly
(ingen utvendig ballast som mange andre seilskøyter).
Losen:
Thor Andersen, også
kalt Thor Ula, ble født 27. mars 1843. Han var sønn av Anders
Jacob Johansen (1815-1881), også kjent under navnet Ulabrand. Allerede ni år
gammel begynte Thor å gjøre tjeneste som losgutt sammen med sin far. Da
hadde han de nødvendige ferdigheter i båtbehandling. Som tolv-åring var
han i stand til å lose på egen hånd. Thor gikk opp til eksamen som
utseilingslos i Larvik 11. mai 1866, og fikk en stilling her. På nyåret
1867 fikk han plass som sjølos i Ula.
Etter nærmere 40 år i losbåten begynte synet å svikte, og Thor søkte
og fikk avskjed fra 1. juni 1905. Thor Andersen døde på fylkessykehuset
i Tønsberg 14. oktober 1920. |

Thor Andersen som ung,
trolig i 1860-årene. |

Slik ble Thor Andersen
portrettert i Østlandsposten 31. desember 1914. |
Båtbyggeren:
Da Thor Andersen skulle ha ny båt i 1896,
gikk han til en erfaren båtbygger som gjennom mange år hadde levert
bruksbåter og losskøyter. Porsgrunds Bådbyggeri bygget Thors nye
skøyte, og her var Thor Martin Jenssen mester. Porsgrunds Bådbyggeri
regnet seg som spesialist på bygging av losskøyter, og hadde levert
redningsskøytene Liv og Langesund. Thor Jenssen hadde tidligere vært
ansatt ved Colin Archers båtbyggeri i Larvik.
|

Bildet av Thor Jenssen
(1855-1933) er fra århundreskiftet. |
Konstruktøren:
Frithjofs tegninger forsvant i en brann i
1903. Det finnes ikke noe samtidig materiale om Frithjof som direkte sier
hvem som var skøytas konstruktør. Porsgrunds Bådbyggeri hadde i sin
midte en konstruktør som var godt skikket til å utføre en tegning, han
var orientert om sin tids konstruksjonsmessige utvikling, og konstruerte
skøyter umiddelbart før og etter at Frithjof var levert. Han het Fredrik
Johannessen, og det må ha vært han som konstruerte skøyta.
|

Dette bildet av Fredrik
Johannessen (1873-1951) er tatt i 1933. |
Loshavnene:
Ula, 1896-1908: Frithjof II startet sin lostjeneste i
Ula i 1896. Skøyta avløste da Thors første Frithjof, som han hadde fått
bygget i 1891. Thor loset fra Ula med Frithjof til han sluttet som los 1. juni 1905.
Thor Andersens sønner Simon og Theodor overtok
antakelig skøyta med en halvpart hver høsten 1905. Simon ble los i Stavern 11.
november 1905, men han flyttet ikke til Stavern, og brukte Frithjof på
samme måte som sin far. Simon måtte slutte som los etter bare ett år
p.g.a. sykdom.
|

Frithjof stikker ut nedenfor fjellet i Ula.
Det var her hun vanligvis lå. Fotografi fra rundt 1904.
|
Stavern, 1908-1915: I april 1908 kjøpte
Theodor brorens halvpart og ble eneeier av skøyta. Han var året før blitt los
i Stavern, men flyttet til Stavern først i 1908. Fra 1911 inngikk Theodor i
fast vaktlag, og inngikk avtale med Lars Jensen om å lose sammen med ham.
Trolig brukte de skøytene sine et halvt år av gangen. I lengden kunne de ikke
holde på med to skøyter, og Frithjof ble satt for salg i 1915.
Hvasser, 1915-1949: Hvasserlosene Markus Olsen, Hans Jakob Hansen og
Severin Andreassen kjøpte Frithjof høsten 1915. Samtidig med at skøyta kom til
Hvasser, ble det installert motor. I denne tiden var det vanlig med partseie i
skøytene, og åtte forskjellige loser har vært medeiere i Frithjof i denne
perioden. I tillegg til eierne, var det også vanlig at loser uten skøyte leide
seg losplass ombord i skøytene. Frithjof gikk ut av tjeneste i begynnelsen av
september 1949. |

Krukehavn på Hvasser 1930.
|
Frithjof blir lystbåt:
Peter Jacob Sørensen, Arne
Vemmestad og Jan Skavlan fra Oslo hadde sett annonsen for salg av to losskøyter
på Hvasser, og fattet interesse for skøytene. Valget falt på Frithjof. En
vinterdag i 1950 kom Frithjof tøffende inn til Holmen Yachtverft. Den sterkt
nedskårne riggen ble byttet til en ketchrigg med bermuda mesan. Det ble satt
på to forseil uten klyverbom. Denne riggen gjorde seileregenskapene dårlige,
logjerrighet og dårlig akselerasjon ble et problem. Sørensen og Vemmestad fant
etter noen år ut at Frithjof ble en litt for tidkrevende hobby, og solgte seg
ut i 1953. Jan Skavlan og hans bror Per beholdt Frithjof til de solgte henne til
skipsreder Einar Salvesen i 1954.
|

Peter Jacob Sørensen kjøpte Frithjof i 1949,
sammen med to kamerater.
|
Salvesen hadde seilt mye med Jul
Nielsen på RS Stavanger, og var klar for å skaffe seg en lignende båt da
Frithjof ble til salgs. Frithjof ble dermed familien Salvesens julegave i 1954.
Frithjof ble omdøpt til Cara. All løpende rigg ble skiftet ut, året etter ble
seilene skiftet, og i 1956 ble det montert en kort klyverbom. Med dette kom
Caras gode egenskaper frem. I 1965 fikk Cara nye dacronseil og i 1970 mast.
Fra den tid seilte Cara fort, og har flere gode plasseringer i Færderseilasen.
Einar Salvesen døde i 1968, og etter noen år i felleseie blant
søsknene, ble Cara i 1972
overtatt av Einars eldste sønn, Hans Borti. Familien
Salvesen og Cara har gitt store bidrag til og vært sentrale i
oppblomstringen av seilskøytemiljøet til det det er i dag. Høsten 1983
ble det gjort kjent i skøytemiljøet at Cara skulle selges. Hans Borti og
Karin trengte ikke en så stor båt etter at guttene var ute av redet. |

Einar Salvesen eide Cara fra 1954 til 1968.
|

Hans Borti Salvesen var medeier av Cara fra
1968 og eier fra 1972 til 1984.
|
Frithjof kommer hjem:
I hovedstaden fantes mange
innvandrere. Cara var en, Bjørnulf Bernhardsen en annen, og begge hadde
røttene sine syd i Vestfold. Bjørnulf hadde spurt seg selv hvor de gamle
sliterne av noen losskøyter i ytre Oslofjord var blitt av. Han ville skape liv
i mytene fra Ulabrands tid. Han satte seg fore å finne et eksemplar av deres
arbeidsredskap. I 1981 ble han oppmerksom på at Ulabrands sønn hadde eid to
skøyter med navnet Frithjof, og som etter hva familien kunne fortelle, var i
privat eie. Utpå høsten 1983 ble det opprettet kontakt mellom Bjørnulf og
Hans Borti. Sommeren 1984 ble Cara seilt til Larvik for å presentere skøyta og
prøve å få i orden et kjøp. Den beste løsningen så ut til å være en
stiftelse. 10. august 1984 ble "Stiftelsen Losskøyta Frithjof II"
etablert, og Salvesen fikk sitt oppgjør for sin Cara.
Det var nødvendig med
skrogreparasjoner, og riggen var ønsket tilbake til opprinnelig type.
Riggen kom på plass til 1986-sesongen, skrogreparasjoner og ny (brukt)
motor kom i 1987, og det historisk korrekte interiøret i 1988. I 1991 ble
det igjen foretatt en større restaurering, i 1994 fikk vi nye og litt
større seil, året etter måtte masta fra 1970 byttes ut. Senere er det
byttet ut litt her og der, også motoren fra 1987 er byttet ut, etter
mange års problem med girkassa. Det er nå engang slik med gamle båter;
når en begynner å plukke i dårlig ved, dukker det opp nye ting.
Vinteren 1999 ble mastefisk og spanter midtskips byttet, samt dekksbjelker
ved masten. Vinteren 2000 byttet vi skottet i akterkant av ruffen, med
tilhørende spant. Disse to gangene har det også blitt byttet noen
bordganger samtidig. Skøyta er nå i god stand, selv om vi aldri blir
ferdig. Treverk eldes, og det må stadig byttes ut en bit.
|

Bjørnulf markedsfører Frithjof-prosjektet
på båtmessa i Helgeroa i 1985, sammen med modellbygger og Frithjof-venn
Holm Hansen.
|
Siden er oppdatert av webmaster 18-May-2009