Aktiviteter

Sommeraktiviteter for medlemmer i Frithjofs Venner

10. juni hadde vi en fantastisk kveldstur for Frithjofs Venner, hvor vi la til på Bukkholmen i Viksfjord. Vi hygget oss med ferske reker og allsang.

Foto: Vigdis Amlie

Satt inn 18.9.2017

Sommeraktiviteter for publikum fra Frithjofs Venner

28. mai var det Maritim familiedag i samarbeid med Larvik Museum. Vi seilte turer på fjorden med den innleide R/S Larvik.

14. juni tok vi deler av "Fargespill Larvik" med på en annerledes opplevelse. Skipper og mannskap stilte opp med R/S Larvik. Ungdommene storkoste seg med å bade, fiske og heise seil.

Vi retter en stor takk til Knut Sørensen som lot oss få leie den fine redningsskøyta med det fine navnet!

Foto: Vigdis Amlie

Satt inn 18.9.2017

På tide med litt nytt om båten vår

Det er ikke gjort så veldig mye siden sist. Vi brukte opp de 200.000 vi fikk fra Riksantikvaren i 2016, og deretter ble arbeidet satt litt på vent. Vent på at Riksantikvaren skulle bli ferdig med saksbehandling og tildeling av midler for 2017. Tidlig i mars fikk vi vite at vi ikke får tildelt noe fra Riksantikvaren for 2017. Noen dager etter vi fikk den dårlige nyheten, hadde vi befaring på båten av saksbehandler hos Riksantikvaren, Tor Kristian Torsvik. Han hadde med seg den gode nyhet at vi får et tilsagn på kr. 850.000 som vi kan få ut i januar 2018. Da må vi bare ordne et "byggelån" i banken, og det er nå i orden slik at vi kan starte opp igjen. Den 24. mars fikk vi en tildeling fra Kulturminnefondet på kr. 300.000, og 6. april fikk vi melding om at Stiftelsen UNI vil gi oss et tilskudd på kr. 200.000. Så nå begynner det å hjelpe veldig.

Det som er gjort nå er at det jobbes med spant og reimer i akterskipet og det er revet av øverste bordgang. Dette er bl.a. for å finne ut mer om konstruksjonen rundt rekkestøtter og dollbord, og kontrollere for evt. skjult råte her. Jeg skrev tidligere at båtbyggeren hadde avdekket spor som tydet på at rekka har stått lengre inne en gang. Dette er nå avkreftet, det han først trodde var rester av tidligere rekkestøtter har en annen funksjon i konstruksjonen. Den rekka vi har nå har samme plassering, og trolig ganske lik utforming som den opprinnelige.

Jeg nevnte tidligere også på uformingen av hytta. Dagens hytte ble satt på i 1942 eller 1943. Vi vet hvor mye kortere den opprinnelige hytta var. Vi har også spor som viser hvor mye lavere den var. Og vi har beskrivelser fra Carl Eilert Grøndahl fra 1985 som sier hvor mye smalere den var. Dette siste er det mest usikre, men vi har funnet et bilde som viser akterskottet i salongen i 1994. Det er ikke veldig tydelig, men det er noen merker som kan være etter den gamle langsgående bjelken. Akkurat slik dokumentasjon er kjærkommen, så hvis noen har bilde av akterskottet i salongen fra før 1995 er vi veldig interessert i det. Det skottet ble byttet i 1995 eller 1996, så gamle merker er borte nå.

En detalj av underdollbord og et gammelt dekkskne.

Dag Ottar Vold, Tor Kristian Torsvik, Knut Sørensen og Caspar Hillestad diskuterer.

Et dekkskne som med stor sannsynlighet er 120 år gammelt.

Det står dårlig til med mange av bjelkene.

Det diskuteres og grubles over tekniske løsninger i konstruksjonen.

Et nytt spant tar form, utført i et grodd emne av furu fra Kråkerøy.

Også forluka bærer preg av å ha levd et fuktig liv.

Satt inn 23.4.2017

Generalforsamling for Frithjofs Venner

Det innkalles til generalforsamling i Frithjofs Venner, fredag 10. mars klokka 1900, i Norconsults lokaler, på gamle "Mekken" i Hammerdalen.

Saker som ønskes tatt opp, må være sendt styret innen 10.02.2017. Saksliste, årsberetning og regnskap blir lagt ut her.

Dagsorden

1. Godkjenning av innkallingen
2. Valg av ordstyrer, referent og to personer til å signere protokoll
3. Årsberetning for 2016
4. Regnskap for 2016
5. Medlemskontingent (f.o.m. 2018)
6. Budsjett for 2017
7. Innkomne forslag

8. Valg

Det serveres kaffe og kaker. Etter generalforsamlingen møtes de som ønsker det på Larvik Mikrobryggeri like ved. Vi ønsker alle hjertelig velkommen!!!

Festen vi pleier å ha i forbindelse med generalforsamlingen, er denne gangen flyttet til juni, og blir derfor annonsert senere.

Årsberetning for Frithjofs Venner 2016

Regnskap Frithjofs Venner 2016

Satt inn 5.2.2017

Litt status februar 2017

Som noen allerede vet, er Frithjof satt på land hos Maritime Center Fredrikstad for en større utbedring. Det gjenstår noe skrogarbeider bl.a. i akterskipet, det er reimer og et spant, samt noen bordganger. Men den store jobben er dekket. Dekk og bjelker er slitne etter mange år med lekkasjer i dekket. Nå er hele dekket skrellet av og vi har fått avdekket hvor dårlig det egentlig står til med bjelkene under. Også hytta har råteskader og skal også byttes.

Nå pågår diskusjoner om hvordan Frithjof skal se ut i fremtiden. I Stiftelsens lover står bl.a. dette om formålet vårt: "bringe den tilbake til dens opprinnelige skikkelse". Det er avdekket rester av tidligere rekkestøtter som viser at rekka en gang har stått 10 cm lengre inn enn dagens rekke gjør. Vi vet også at hytta har vært både kortere og smalere tidligere. Nå har vi en sjelden mulighet til å bringe båten nærmere dens opprinnelige skikkelse, og her går nå diskusjonen i tett dialog med vernemyndighetene.

Noen av bildene bare VILLE ikke stå rett vei, men det ser ut som de snur seg riktig når du klikker på dem.

Girkassa er ute, vi kunne fire den forsiktig ned på bakken pga åpen bunn, lettere enn å heise den opp.

Hr. Perkins på vei opp luka. Einar og Dag Ottar tenker ut neste trekk.

Litt nytt grep og korte inn stroppa litt så vi får den høyere.

Helt oppe og vi kan puste lettet ut.

Fornøye etter ei slitsom økt.

Frithjof står under tak.

Nye bord i bunn. Vi ser også nye reimer i venstre bildekant.

Thor Ivar og Vigdis sørger for litt reingjøring.

Det skrapes ut gammel olje og møkk under der motoren pleier å være.

Luftig dekk. Stakkars båten.

Det var mye god potetjord i bjelkene.

Dette er skottet mellom byssa og forpiggen.

Mange år med lekkasje i dekket har ført til dette.

Utstyr og løsøre stables bort. Anders tar en tisekunders tenkepause mens Thor Ivar og Hans Petter klatrer i reolene.

Satt inn 5.2.2017

Seilingssesongen 2016 er slutt

Vi skriver midt i september, og september har jammen vært bedre enn juli, når det gjelder været. Lørdag 17. september var vi på det (nesten) faste oppdraget til museet i Porsgrunn til deres årlige familiedag, med sjørøvertema for ungene. "Piratene" Anne og Emilie på Frithjof melder om flere hundre unger ombord i løpet av dagen. Så stor suksess der, altså.

Foto er levert av Frode Walderhaug og Anne Thorenfeldt.

Nå venter en vinter med Frithjof i Fredrikstad igjen. Litt avhengig av hva Riksantikvaren sier, så må vi skifte dekket. I sommer har det kommet så mye vann inn i båten at det har vært nesten ikke levelig der på overnattingstur. Det er råte i flere dekksbjelker, og et skjøtepunkt til fokka kom opp av dekket i sommer. Sånn kan vi ikke ha det, og med lekkasje i "taket" råtner båten langsomt ovenfra.

Satt inn 19.9.2016

Litt oppdateringer juni 2016

Ja dere, tida går fort på våren og forsommeren når alt skal skje med båten. Vi pakket ut Frithjof en uke før påske, og onsdag 22. mars løftet vi på land på Kanalkaia. Som vanlig hadde gutta på kaia full kontroll på stropper og kran. Denne våren har vi i tillegg til det vanlige, hatt ute all ballasten og gjort reint i bånn. Også ballasten har fått en omgang med avfetting og høytrykkspyler før vi la den ombord igjen. Dermed har vi blitt kvitt mye av den skarpe lukta av olje og diesel vi har hatt de siste årene. Vi avdekket litt råte i det ene hjørnet av hytta som vi måtte hurtigreparere, det fikset Dag Ottar. Vi satte ut igjen fredag 22. april, og fortsatte jobben i Skotta. Lørdag 7. mai rigget vi all løpende rigg, og påfølgende dager kom seila på. Akkurat klar til pinsetur til Fredrikstad fredag 13. mai.

Etter Pinsa var det oppstart med Kulturskrinet og seilkurs. Andre uka med kulturskrin fikk vi havari på giret, det var demperplata som var ødelagt. Takket være Hans Petter og Glenn Helge fikk vi tak i deler og fikk satt alt sammen igjen i løpet av en ukes tid. Topp innsats i alle ledd!

Nå er det full fart med ulike turer og oppdrag, og innimellom får vi fikset på litt småting som må fikses.

I skrivende stund har Frithjof forhåpentlig kommet seg noen timer av land i retning Danmark. Første mål er Hobro i Mariagerfjord, for deltakelse i Nordisk Seilas. Siste etappemål i denne er i Kragerø med avslutning der den 10. juli. Vi ønsker Fredrik, Anders og resten av besetningen fair winds og lykke til.

Satt inn 28.6.2016

Sesongens siste tur 2015 er unnagjort

Sesongens siste tur ble unnagjort i helga. Det var en tur til Porsgrunn Museum, som i tillegg til den årlige "sjørøverdagen for barn", hadde en markering av et eller annet års-jubileum for Skomvær.

Akkurat nå ligger Frithjof på land på Revet, for å gå over noen punkter under vann vi vet eller tror det er noen lekkasjer. Når dette er ferdig skal vi tilbake til Skotta, og snart blir det nedrigging og klargjøring til vinteropplag.

Siden siste oppdatering her har vi vært på helgetur til Hvasser, og hilst på de moderne losskøytene. Så har vi vært på Forbundet Kystens Landsstevne i Sandefjord, og selvfølgelig Risør Trebåtfestival.

Satt inn 15.9.2015

Frithjof har gjort det bra i Nordisk Seilas 2015

Årets Nordisk Seilas hadde start i Hirtshals søndag 5/7. I løpet av dagen og kvelden hadde de fine forhold over Skagerrak, og Frithjof ledet hele veien. Da de nærmet seg kysten utenfor Grimstad fikk de vindstille og lå og dreiv noen timer. Da vinden kom igjen var det fra nord, og i mørket ble det kamp til mållinjen da de krysset seg innover Grimstad-skjærgården. Frithjof ble første båt i mål, med neste båt tre minutter bak.
I dag onsdag 8/7 har de hatt en kort seilas opp til Tromøya. Det ble en ganske rask seilas i medvind. Nå ble Frithjof andre båt i mål. I kveld ligger båtene fortøyd i Tromøysundet og det er felles grillkveld for alle deltakere. I morgen er det avreise, og Frithjof vil ta en nattestopp på veien hjem. De er ventet hjem til Larvik fredag kl. 1800.

VI GRATULERER ALLE OMBORD MED FLOTT INNSATS!

Frithjof på seilasen mellom Grimstad og Arendal i dag.

Alle båtene fortøyd i Tromøysundet.

Foto: Nordisk Seilas

Satt inn 8.7.2015

Litt nytt på nyåret 2015

Litt lenge siden det kom noe nytt her, ser jeg. Siden sist har Frithjof kommet hjem, med ny mast. Det var planlagt 23. eller 24. januar, men så var værmeldingen litt dårlig denne helgen. Lørdag 31. januar ble så Frithjof hentet i Fredrikstad, av Hans Petter, Line og Thor Ivar. Det var rolige vindforhold fra gunstig retning, og Perkins malte som en katt i ovnskroken. Frithjof kom på plass i Skotta. Påfølgende uke ble presenning lagt på.

Den nye masta er fin og lys, noe som er veldig uvant. Det er mange som har vent seg til å gjenkjenne Frithjof i havn som skøyta med den mørkeste masta. Vi må nok bruke noen år på å komme dit med den nye masta. Den nye masta har også mye mer bøy forover enn den gamle, noe som i følge ekspertene er riktig. Det er ekstra mye foroverbøy nå uten resten av riggen på. Den vil rette seg litt opp med storseil, bom og gaffel på, som igjen er strammet ned med storseilskjøtet.

Vi har gjort noen endringer på pullertene akter. Vi har alltid syntes det har vært tungvint å fortøye rundt disse. Vi har vurdert å bytte dem med noen som er litt høyere. Vi har valgt å holde oss tro til det som vi mener er opprinnelig utseende på pullertene, og har i stedet satt i et kryssholt som er en stang gjennom selve pullerten. Vi håper dette vil gi oss litt enklere fortøyning.

Vi skal også reparere løygangen. Denne er veldig sliten etter mange års seiling, den er tynslitt i endene og festeørene begynner å bli tæret av rust. Faktisk så mye at på den ene siden er halparten av det ene festehullet rustet bort. Vi har satt bort denne jobben til en erfaren smed.

Vi skal også prøve å gjøre noe med lekkasjer i dekket. Vi har nå begynt å ta opp nater i dekket, for å drive nytt garn nedi og legge ny bek oppå. Det blir en ganske stor jobb, og vi har håp å få dette gjort før vi skal sette Frithjof på land før påske.

Satt inn 15.3.2015

Nå skal Frithjof få ny mast

Nå er arbeidet med ny endelig i gang. Vi har drøyd litt for å få siste rest ut av sesongen. Emnet til ny mast ble fraktet til Fredrikstad siste helga i august. Frithjof ble kjørt over og parkert i Fredrikstad i høstferien i uke 40. I helga 17. til 19.oktober deltok vi på et arrangement lokalt i Kråkerøy-området, og i dag 21. oktober er den gamle masta løftet ut. Så nå begynner tilpassing av furustokken som skal bli ny mast til Frithjof.

Maste-emnet bugseres ut av hallen på Sjøparken Agnes.

Og løftes på bilen av vaktmester med traktor

På plass på bilen fra Gustavsen

I Skotta ventet kranbilen fra Kranringen

Vi plasserte stokken forsiktig på Frithjofs dekk

Litt utstikk foran og litt mere bak

Alle foto: Vigdis Amlie

Satt inn 21.10.2014

Jubileumsboka  "Kystkultur i Vestfold"

Årets gave for venner av Losskøyta Frithjof II og annen kystkultur.

I forbindelse med Frihtjofs Venners 30 års jubileum har Line Lund, Fredrik Lange-Nielsen og Marit Ønvik samlet artikler fra vårt medlemstidsskrift.

Det er blitt en praktbok på 320 sider med stoff om loser, losing, fraktefart, båtbyggerier, historiske fartøyer, kystledfyr, kystkultur og  kystlag.

Frithjofs egen historie de siste 30 år er godt dokumentert. Her finnes alt om restaurering fra den første utskiftingen av bord og omrigging til arbeidet med den nye masta som snart kommer på plass. Her kan du hygge deg med gamle foto fra barnetokter, spennende reportasjer fra kappseilaser som Frithjof har vunnet og mye annet stoff om aktiviteten i Frithjofs Venner.

Dette kan være er årets gaveidee til glede og opplysning for mange og til støtte for en god sak.

Boka kan ikke finnes ved å søke på Frithjof. Bokhandleren sier dette: Boka ligger i OA, tittel nevnt ovenfor, EAN: 9788230326909

Boka er å få kjøpt i Norli bokhandel. Du kan også sende Vigdis Amlie en SMS eller ringe på tlf 98 04 41 05, så skaffer hun deg boka. Den koster kr 300. Eventuell porto kommer i tillegg.